fredag 10 oktober 2008

Extrem huvudvärk...

Sitter nu här helt själv, Melissa och Charlie har lagt sig, Micaela sover hos sin pojkvän (som vanligt), Jessica är på en liten dejt, Emilia är hemma i sin lägenhet...och Marcus ligger i sängen, som han gjort sen kl tolv idag, med en extrem huvudvärk!

Han har haft en ihållande, intensiv värk sen han gick upp kl 6 imorse, nu är kl 22.15. Börjar bli riktigt orolig! Han är ALDRIG sjuk. Tror han varit hemma pga sjukdom 2 gånger på 10 år. Nu hjälper ingenting. Gav honom 2 alvedon imorse, hjälpte inte. Han hittade 2 Treo på jobbet, tog dom ca 3,5 timmar senare, hjälpte inte. Han åkte hem och la sig för att han inte klarade av att vara på jobbet, vilket som sagt är väldigt ovanligt, han jobbar jämt. Sa till honom att dricka mycket vatten, han slarvar med det annars, hjälpte inte ett dugg. Jag kom hem vid 16, gav honom 2 alvedon och 1 Ipren, hjälpte inte. Lagade en bra middag, tänkte att han behövde mat, hjälpte inte ett dugg.

Han har en ihållande, intensiv värk över ögonen säger han, jättestel i nacken, men kan böja huvudet framåt, vilket man inte kan vid hjärnhinneinflammation. Har tagit hans temp 2 gånger, båda gånger 37,0 fast han känns varm?! Tog även hans blodtryck och det var högre än vanligt, 130/95. Men trycket stiger ofta vid värk. Jag ringde t om sjukvårdsrådgivningen, och fick väl där bekräftad vad jag själv redan listat ut. Men enligt den sjuksköterskan ska jag observera om han får domningar eller verkar förvirrad. Och han säger att det känns som om fingrarna sömnar hela tiden?!

Han är arbetsledare med ett tungt ansvar för Stockholms järnvägar, han äter skitdåligt, ingenting, ingenting och så en stor middag!? Jag har sagt till honom flera gånger, det går inte att strunta i att äta, ingen klarar det i längden.

Min egna slutsats är att han har en väldigt jobbig spänningshuvudvärk, för mycket jobb, på tok för mycket ansvar och för lite mat kan nog ge vem som helst huvudvärk, men man kan ju inte heller nonchalera sån hemsk huvudvärk....så om han vaknar med samma värk eller om det blir värre inatt...ja då tar jag med honom till akuten...och jag bo nu bara några hundra meter från Södersjukhuset.

Men det är ju otroligt vad killar är envisa..! Han vägrar att ta till sig vad jag säger....och han har faktiskt haft en hjärnhinneinflammtion redan, för ca 10 år sen...även då var det andra som fick ta tag i det skicka in honom...

Näpp...dax att lägga sig...

//Anki....

Inga kommentarer: